- ایران خودرو
- پارس خودرو
- سایپا
- کرمان موتور
- گروه بهمن
- مدیران خودرو
- گیربکس DAE
- گیربکس AL4
کاربرد ریمپ چیه؟؟؟؟؟؟
سرآغاز ریمپ خودرو
در دهه ۱۹۸۰ میلادی، استفاده از سیستم پاشش سوخت انژکتوری دریچه گاز یا همان TBI (در ایران مشهور به سیستم نیمه انژکتور) بسیار رواج یافت. این سیستم نیازمند یک مدار پیشرفته کنترل کامپیوتری برای تعیین زمان پاشش سوخت، زمان اعمال جرقه برای احتراق، تنظیم میزان باز و بسته بودن دریچه گاز و فشار وکیوم منیفولد بود. ازاینرو نسخههای ابتدایی ECM یا ماژول کنترل پیشرانه که امروزه بیشتر با نام ECU شناخته میشود، بر این خودروها روانه بازار شد.
ریمپ چیست؟
ریمپ (Remap) فرایندی است که در آن تنظیمات پیشفرض واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو تغییر داده میشود. ECU مغز متفکر خودرو محسوب میشود و وظیفه تنظیم عملکرد موتور، مصرف سوخت، آلایندگی و پارامترهای دیگر را برعهده دارد. این تغییرات معمولاً بهمنظور بهینهسازی عملکرد خودرو، افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت یا بهبود واکنشدهی خودرو انجام میشوند.
ریمپ در مجموعه ریمپ انلاین به چه شکلی انجام میشود؟
ریمپ با استفاده از دستگاههای تخصصی انجام میشود که به ECU خودرو متصل میشوند. در این فرآیند، اطلاعات و نقشههای عملکردی ذخیرهشده در ECU بازخوانی میشوند و سپس برنامهریزی مجدد انجام میگیرد. مراحل ریمپ شامل موارد زیر است:
- بررسی خودرو: پیش از هر کاری، عملکرد فعلی خودرو توسط متخصص بررسی میشود تا وضعیت سیستمها و تنظیمات کنونی مشخص شود.
- خواندن نقشههای ECU: با استفاده از دستگاههای تخصصی، دادههای مربوط به ECU استخراج میشوند. این دادهها شامل تنظیماتی مانند زمانبندی تزریق سوخت، فشار توربوشارژر و سایر پارامترهای موتور هستند.
- ویرایش تنظیمات: در این مرحله، متخصص نقشههای ECU را بر اساس نیازها و اهداف موردنظر تغییر میدهد. برای مثال، قدرت موتور افزایش مییابد یا مصرف سوخت بهینهتر میشود.
- آپلود نقشههای جدید: نقشههای اصلاحشده به ECU بازگردانده میشوند و سیستم برای عملکرد جدید آماده میشود.
کاربرد و مزایای ریمپ ECU در خودرو
حالا ممکن است این سوال برای ذهن کنجکاو مخاطب مطرح شود که خب، ریمپ کردن ECU / ECM چه کاربردی دارد و به چه دردی میخورد. در پاسخ به این پرسش باید گفت که ریمپ کردن پیشرانه الزاما منحصر به نیاز تیمهای مسابقهای یا خودروهای ارتقایافته نیست و میتواند برای افراد معمولی نیز بسیار کاربری و مفید باشد.
در خودروهای مدرن امروزی که تقریبا تمامی بخشهای فنی آن از سوی ECU کنترل میشود، میتوان کوهی از اطلاعات را برای ایجاد تغییر در رفتار جزئی و کلی خودرو تغییر داد. در ادامه به معرفی مهمترین کارهایی که میتواند در ریمپ خودرو انجام داد، میپردازیم.
شناسایی و حذف کدهای خطا
ابتداییترین کار در ریمپ ماشین، شناسایی کدهای اخطار ECU و ریشهیابی ایرادهایی است که منجر به بروز آنها شده است. در نتیجه ابتدایی و اصلیترین کار ریمپ ایسیو، تشخیص ایراد در ساختار فنی خودرو در راستای رفع اشکال است. همچنین میتوان بسیاری از این کدهای اخطار را از حافظه ECU پاک کرد. متاسفانه این مهم از سوی برخی از مالکها به منظور کاهش از میزان کارکرد خودرو و سلامت نشان دادن خودرو آسیبدیده نیز استفاده میشود.
تغییر زمان روشن شدن فن رادیاتور
در صورتی که از دمای پایین یا بالای پیشرانه ماشین خود رضایت ندارید یا این که بالا و پایین بودن دمای آن موجب بروز برخی ایرادهای جانبی میشود، با ریمپ کردن ECU میتوانید به سادگی دمای درگیری فن رادیاتور را تغییر دهید تا پیشرانه در دمای پایینتر یا بالاتر کار کند.
بهبود تاخیر پدال گاز
در خودروهای دارای دریچه گاز برقی، میتوان با ریمپ ECU میزان تاخیر پدال گاز را به شکل محسوسی کاهش داد.
تغییر در رفتار گیربکس اتوماتیک
در ریمپ ECU، میتوان پارامترهای مربوط به TCU (کامپیوتر گیربکس) را نیز تغییر داد. در نتیجه میتوان در تعویض دنده دیر یا زودهنگام و تعویض دنده در دور موتور بالا یا پایین نیز دست برد تا گیربکس به شیوه دلخواه ما رفتار کند.
بهبود توان و گشتاور پیشرانه
با ریمپ خودرو، میتوان در برخی استانداردهای ابتدایی کارخانه تولیدکننده دست برد تا پیشرانه با دریافت میزان سوخت بیشتر یا احتراق در زمان بهینهتر، توان و گشتاور بیشتری تولید کند.
”””””””””””””””””””””””””””””’
